אומר באופן כוללני כי שיבוש זה לגרום לשינוי משמעותי לתעשיה או שוק ובו להשפיע על תהליך, מוצר או שירות ולאפשר לעשות איתו פעולה לפחות פי 10 יותר מהר או פי 10 יותר זול

מהצגתם של מחשבים אישיים שחוללו מהפכה באופן שבו אנו עובדים ומתקשרים, ועד לכוח המשבש של סמארטפונים ששינה תעשיות שלמות, לטכנולוגיה יש היסטוריה ארוכה של הנעת חדשנות ועיצוב מחדש של עולמנו. בשנים האחרונות אנו עדים לעלייתן של חברות משבשות כמו אובר ו-Airbnb, אשר שיבשו לחלוטין את מגזרי התחבורה והאירוח בהתאמה, אתגרו מודלים עסקיים מסורתיים וחוללו מהפכה בחוויית הלקוח.

אחת הדוגמאות הבולטות לשיבוש שמראה הן את יתרונות המהירות והן את יתרונות העלות היא הופעתן של פלטפורמות שיתוף נסיעות כמו אובר וליפט. חברות אלו חוללו מהפכה בענף התחבורה על ידי מינוף טכנולוגיית הסמארטפונים והמודלים העסקיים החדשניים. שירותי מוניות מסורתיים היו ידועים בזמני התגובה האיטיים שלהם, זמינות מוגבלת ולעתים קרובות עלויות גבוהות יותר. עם זאת, עם כניסתו של שיתוף נסיעות, לקוחות קיבלו גישה לרשת של נהגים זמינים בלחיצת כפתור, מה שקיצר משמעותית את זמני ההמתנה. יתר על כן, האופי המשבש של פלטפורמות אלה הציג תמחור תחרותי, לעתים קרובות מציע תעריפים נמוכים יותר מאשר מוניות מסורתיות. שילוב זה של יתרונות מהירות ועלות לא רק שינה את הדרך שבה אנשים נוסעים, אלא גם דרבן גל של חדשנות ברחבי מגזר התחבורה, נתן השראה לחברות אחרות לאמץ מודלים דומים ולאתגר את הנורמות המבוססות של התעשייה.

עוד דוגמא: הדפסה תלת מימדית – הדפסה תלת מימדית יכולה להפחית את זמן הייצור ועלויות הייצור בכך שהיא מאפשרת לחברות ליצור חלקים באתר, מה שהופך את שרשראות האספקה ליעילות יותר. בנוסף, זה יכול לבטל את הצורך לשמור על מלאי גדול של חלקי חילוף,  וניתן להדפיס חלקים על פי דרישה.

רוכבים על הצונאמי הטכנולוגי: כך משבשים ומעצבים תעשיות

שיבוש הפך למאפיין מגדיר של הנוף העסקי המודרני. רק תסתכלו על ההשפעה של שירותי סטרימינג כמו נטפליקס, ששיבשו את תעשיית השכרת הסרטים המסורתית, והובילו למחיקת ענף של השכרת DVD ולעלייה בצריכת תוכן לפי דרישה. באופן דומה, ענקית המסחר האלקטרוני אמזון שיבשה את תעשיית הקמעונאות, שינתה את הדרך שבה אנשים קונים ואתגרה חנויות פיזיות להסתגל או לגווע.

מגמות המגדירות מחדש את העתיד

טכנולוגיות מתפתחות כמו בינה מלאכותית (AI), בלוקצ’יין ואינטרנט של הדברים (IoT) עומדות לשבש תעשיות רבות ולהגדיר מחדש את הדרך בה אנו חיים ועובדים. לדוגמה, צ’אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית ועוזרים וירטואליים חוללו מהפכה בשירות הלקוחות ובתמיכה, מספקים סיוע 24/7 ומשפרים את חוויות הלקוח. לטכנולוגיית בלוקצ’יין, הידועה באופייה המבוזר והשקוף, יש פוטנציאל לשבש מגזרים כגון פיננסים, ניהול שרשרת אספקה ושירותי בריאות על ידי הגברת האבטחה, היעילות והאמון כי זאת טכנולוגיה שמאפשרת להגדיל פעולה בצורה חד ערכית שלא ניתנת לזיוף.

פריצות דרך באופק: טכנולוגיות משבשות שכדאי להיזהר מהן

במבט לעתיד, ישנן מספר טכנולוגיות משבשות שטומנות בחובן הבטחה עצומה. לדוגמה, לכלי רכב אוטונומיים יש פוטנציאל לשנות את התחבורה, ולהפוך את הנסיעה בכבישים לבטוחה, יעילה וידידותית יותר לסביבה – לא יהיה צורך ברכב פרטי שעומד רוב היום ושכירת רכבים לפי צורך תהיה יעילה וזולה מאשר כיום. בנוסף, להתקדמות בטכנולוגיות אנרגיה מתחדשת, כגון אנרגיה סולארית, רוח ואנרגיה גרעינית, יש את היכולת לשבש מערכות אנרגיה מסורתיות, ולסלול את הדרך לעתיד ירוק יותר.

אסטרטגיות לניווט בשינוי טכנולוגי

שיבושים של תעשיות מחייבות חברות לאמץ אסטרטגיות המאפשרות להן להסתגל ולשגשג. אימוץ תרבות של חדשנות, טיפוח שיתוף פעולה בין-תחומי והקדמת מגמות מתפתחות הם המפתח להישרדות. חברות כמו אפל ניווטו בהצלחה את השינוי הטכנולוגי על ידי שיבוש מתמשך של המוצרים והמודלים העסקיים שלהן, והבטיחו שהן יישארו בחזית החדשנות דוגמא אחת היא הסמרטפון ששיבש את המושג טלפון נייד )שתפקד רק כטלפון בזמנו).

האצת ההתקדמות באמצעות רעיונות משבשים

יזמים וסטארט-אפים משבשים מניעים חדשנות בקצב חסר תקדים. קחו לדוגמה את SpaceX, שהוקמה על ידי אילון מאסק, שמטרתה לחולל מהפכה בחקר החלל ולהפוך את המסע הבין-כוכבי למציאות. הדוגמא של טיל רב פעמי היה נשמע מופרך עד לפני מספר שנים והיום זה חלק מהמציאות (הוריד את העלות של טיל מ2 מיליארד דולר ל100 מליון דולר – פי 20). על ידי קריאת תיגר על הסטטוס קוו ורדיפה אחר מטרות נועזות, מותחים את גבולות האפשרי, מעוררים השראה באחרים לחשוב בגדול ולאמץ רעיונות משבשים כדי להניע את החברה קדימה.

Skip to content